Vijf inspirerende lessen van Netflix serie Girlboss

Algemeen

Heb jij, net zo als mij ook de Netflix serie Girlboss bijna in één keer uitgekeken? Voor degenen die de serie niet gezien (of het boek niet gelezen) hebben Girlboss gaat over NastyGal oprichter Sophia Amoruso. Sophia is NastyGal 10 jaar geleden begonnen met een eBay account, een laptop en een appartement vol met fantastische vintage kleding. Nu heeft NastyGal meer dan 550.000 verschillende klanten in 60 verschillende landen.

Waar ik zelf zo van genoten heb is de ‘no nonsense’ aanpak van Sophia. Omdat ze jong en onbevangen was heeft ze alles gaande weg ontdekt. Volgens mij is dat de perfecte methode om succesvol te worden. Hier zijn de 5 meest inspirerende dingen die ik van de serie & dus van Sophia geleerd heb.

Les 1. Wees jezelf

Bij het verkopen van de vintage kleding via eBay besluit Sophia dicht bij haar zelf te blijven en alleen de spullen te verkopen die ze zelf ook wil dragen. Hierdoor spreekt ze een doelgroep aan waartoe ze zelf behoort en waarvan ze als geen ander weet wat ze mooi vinden.

Naast haar product heeft ze ook een naam voor haar eBay shop gekozen die dicht bij haar staat, namelijk NastyGal. Deze naam zegt niks over het product wat ze verkoopt, maar wel alles over de brutale en eigenzinnige verkoopster die Sophia is.

Les 2. Wanneer jij in jezelf gelooft gaan ook anderen in jou geloven

Iedereen heeft angsten. Eén van de grootste angsten is misschien wel de angst voor het ondernemen. En vrouwen hebben deze angst misschien nog wel meer dan mannen. Vooral de angst om niet goed genoeg te zijn kennen we allemaal heel goed heeft goed. Hiermee onderschatten we onszelf behoorlijk. Door te geloven dat je veel meer kunt (en dat ook uit te stralen) gaan ook de mensen om je heen geloven dat je het gaat gelukken. Wat jou natuurlijk ook weer gaat helpen om succesvol te worden.

Volgens Sophia moet je jezelf juist gaan overschatten en de uitdaging met jezelf aan gaan. Kortom “Fake it till you make it!”

Les 3. Ga voor de ervaring

De uitdaging voor een ondernemer is om je 100% te geven zonder te veel waarde te hechten aan de resultaten. Wanneer je doel is om ervaringen en kennis op te doen is van falen geen sprake meer. Falen wordt dan juist jouw uitvinding zodat je nog sneller kunt leren. Volgens Sophia zijn het de mensen die te veel naar anderen luisteren die falen en juist de mensen die hun eigen definitie van succes hebben en die trouw blijven succesvol worden. Kortom definieer je eigen succes en wees trouw aan jezelf.

Les 4. Houd je ogen en oren open

Sophia gelooft niet in visies en lange termijn strategieën. Volgens haar moet je niet te veel focussen op één ding, maar juist je aandacht verspreiden. Wanneer je te veel met één ding bezig bent , wordt je obsessief en ben je blind voor andere kansen die voorbij komen. Meander door je ondernemersavontuur heen zodat de juiste kansen en mensen vanzelf bij je komen.

Les 5. Kijk wat werkt en schaaf bij

Sophia lette altijd op wat haar klanten wilden. Zo speelde ze constant met haar prijzen om te kijken wat goed werkte en wat niet. Ook hield ze nauwlettend in de gaten welke stijlen en kleding snel verkocht en welke niet. De kleding die niet verkocht kocht ze niet meer in en de kleding die goed verkocht daarvan kocht ze 2x zoveel in en de keer er na 4x. Zo bouwde ze langzaam haar bedrijf uit en nam ze nooit onverantwoorde financiële risico’s.

Welke lessen zijn jou bijgebleven van de Netflix serie Girlboss?