Begin met het einde in zicht

Marketing Start Your Business

Waarom doe je wat je doet? Hoe ziet jouw aller mooiste leven eruit? Wat vind je belangrijk? Wil je écht een antwoord hebben op deze vragen? Begin met het einde voor ogen, aldus Stephen Covey. Ga dan aan de slag met eigenschap 2 uit het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.

Niet weten wat je wilt, staat gelijk aan niet productief werken. En niet productief werken geeft geen voldoening. Je komt verslagen thuis. Je uit je frustraties en je kunt ’s avonds geen ontspanning meer vinden. Dat kan anders. Covey stelt dat we het principe ‘Begin met het einde voor ogen’ moeten toepassen in ons leven.

Covey onderscheidt in zijn boek twee soorten mensen: de drukke mens en de succesvolle mens. Volgens Covey probeert de drukke mens zo efficiënt en succesvol mogelijk de ladder te beklimmen. De drukke mens denkt niet na maar gaat gewoon aan het werk. Succesvolle mensen kijken eerst of de ladder tegen de goede muur staat voordat ze beginnen met klimmen. Ze denken eerst na (waar wil ik naartoe?) en komen daarna in beweging. Wie ben jij? De drukke mens of de succesvolle mens? Tijdens het schrijven van deze blog kon ik erachter dat ik de afgelopen maanden het drukke mens ben geweest, terwijl ik graag de succesvolle mens wil zijn!

Volgens Covey zijn de drukke medewerkers de mensen die direct beginnen met produceren. Ze banen zich een weg door de jungle. Zij lossen de problemen op. Zij zagen het hout. De manager van deze mensen doet precies hetzelfde. ‘Blijf zagen’ schreeuwen ze. De leider is de persoon die in de hoogste boom klimt, de hele situatie overziet en roept: ‘Verkeerde jungle!’ De drukke medewerkers en managers zijn echter zo druk aan het werk dat ze geen tijd hebben om te luisteren naar de leider. In hun hoofd moeten ze blijven produceren.

Als individu gaat het net zo. Je hebt het druk met je sociale verplichtingen, sport, opleiding, werk en huishoudelijke taken. Je neemt in deze situatie weinig tot geen tijd om naar jezelf te kijken. Voor je gevoel moet je blijven produceren en presteren. Maar wat als je in de verkeerde jungle aan het werk bent?

Covey gebruikt in zijn boek een angstaanjagend voorbeeld om zijn bedoelingen duidelijk te maken. Stel je voor dat je naar de begrafenis gaat van iemand die je lief heeft. Je loopt naar voren en kijkt in de kist. Plotseling zie je jezelf liggen. Dit is jouw begrafenis, twee jaar na vandaag.

Dierbaren komen naar je uitvaart en houden een toespraak. Wat zou je willen dat deze mensen over je zeggen? Wat voor partner was je? Wat voor collega? Wat voor vader of moeder? En wat voor een vriend? Volgens Covey is het belangrijk om een concreet antwoord te geven op deze vragen. Dat is je levensdoel of zoals Covey het noemt je persoonlijke Mission Statement.

Door een persoonlijke Mission Statement te maken denk je na over het principe ‘Begin met het einde voor ogen’. Waarom doe je wat je doet? Wat wil je écht? Wat vind je belangrijk? Waar wil je naartoe? Met behulp van een persoonlijke Mission Statement krijg je meer voldoening in je leven. Je weet waar je naar toe werkt en waarvoor je het allemaal doet.