Boek review: Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely

Algemeen

In de vakantie heb ik het boek Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely van Jeroen Siebelink gelezen. Dit boek is een must-read voor sociale ondernemers die met hun bedrijf aan de slag willen gaan met een specifiek maatschappelijk doel.

De vrolijk gekleurde Tony Chocolony repen liggen (bijna) in elke supermarkt en iedereen heeft een favoriete smaak. Mijn favoriete smaak is op dit moment donkere melk chocolade met pretzels en tofee. De repen zelf kende ik al langer, maar het precieze verhaal erachter daar wist ik nog weinig van.

Het boek begint met 3 journalisten van de Keuringdienst van Waarde die uitzoeken hoe de chocoladeketen er uitziet. Al snel komen ze erachter dat er kindslaven werken op de cacaoplantages in Afrika. Dezelfde plantages waar Nestlé, Mars, Cote d’Or etc. hun cacao inkopen en waarvan we in het Westen met zijn allen smullen. Met man en macht proberen ze de grote bedrijven te overtuigen om voor 100% slaafvrije chocolade te kiezen. Wanneer hier niet naar geluisterd wordt besluiten ze zelf 100% slaafvrije chocolade te gaan produceren die zo lekker is dat iedereen die wil kopen.

Vanaf hier leest het boek snel weg als een spannend jongensavontuur. De auteur heeft nauwkeurig opgeschreven welke uitdagingen de journalisten tegenkomen bij het uitvoeren van hun plan. Dit boek gaat over vol passie en vuur een maatschappelijk probleem aan de kaak stellen en dit probleem oplossen door een bedrijf te gaan beginnen. Het mooie is dat het boek niet stopt bij het vermarkten van de reep, maar dat je ook kunt lezen over het aantrekken van een investeerder en wat dat doet met het team en hoe je de beste werkgever van Nederland wordt.

Wat mij betreft maakt Tony’s Chocolony hun missie “Crazy about choloade & serious about people” meer dan waar!