Ondernemingsplan op één A4!

Algemeen

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Met behulp van deze template maak je een Ondernemingsplan op één A4. Je brengt je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met behulp van 7 bouwstenen. Centraal in het plan staat de toegevoegde waarde die jij levert als ondernemer, welke kernactiviteiten je daarvoor uitvoert en welke hulptroepen je nodig hebt om dat te kunnen doen.

Onderaan in het model staan de inkomsten en uitgaven. Hoe ga je als ondernemer geld verdienen en welke jaarlijkse kosten kun je verwachten? Ten slotte gaat het laatste onderdeel over je klanten en hoe je relaties met deze klanten onderhoud.

Toegevoegde waarde

Als je kijkt naar jouw Talenten, Vaardigheden en Passies, waar zit dan jouw unieke toegevoegde waarde als ondernemer? Wat maakt jouw uniek en onderscheidend van andere ondernemers? Waar willen klanten voor betalen? Hoe help jij je klanten met hun problemen & uitdagingen?

Kernactiviteiten

Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten die jij uitvoert? Hoe voeg jij waarde toe aan een product of dienst voor je klant? Als startende ondernemer is het belangrijk om nieuwe klanten te werven, maar het behouden van bestaande klanten is net zo belangrijk. De meeste startende ondernemers besteden 80% van hun tijd aan acquisitie en marketing.

Hulptroepen

Als beginnende ondernemer kun je wel wat hulp gebruiken. Mijn advies is werk met anderen samen die werkzaamheden sneller kunnen uitvoeren dan jij dat kan en expert zijn in hun vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een website developer of marketingbureau.

Klanten

Wie is jouw klant? Maak een doelgroep omschrijving van je droomklant. Ligt je focus op mannen of op vrouwen? Of beide? Tot welke leeftijdscategorie behoort je klant? Welke opleiding heeft hij of zij gevolgd? Wat zijn hobby’s van jouw droomklant? Wat doen ze graag in hun vrije tijd? Waar woont jouw droomklant?

Zorg ervoor dat je een duidelijk afbakening hebt van je doelgroep / klanten. Op deze manier kun je ze eenvoudig benaderen en relaties met ze onderhouden.

Klantrelaties

Hoe ga jij contacten met je nieuwe klanten én je bestaande klanten onderhouden? Doe je dat via een wekelijkse nieuwsbrief? Of via social media? En welke social media kanalen ga je dan gebruiken? Ga je alles online doen of ga je ook offline activiteiten ondernemen?

Startende ondernemers spenderen 80% van hun tijd aan acquisitie en marketing. Om je op weg te helpen is het advies wees zo concreet mogelijk in HOE en WAT, zodat je meteen aan de slag kan.

Verdienmodel

Bij het verdienmodel schrijf je op waar jouw inkomsten vandaan komen. Verkoop je een product of een dienst? Hoeveel klanten heb je nodig om winst te maken? Hoeveel omzet wil je maken?

Een van de valkuilen van de startende ondernemers is om niet duidelijk en concreet op te schrijven wat hun verdienmodel is. Veel ondernemers beginnen vanuit hun passie en vergeten dan de zakelijke kant. Het kan ook zijn dat je als ondernemer bent begonnen niet voor geld, maar voor je eigen ontwikkeling en plezier. Schrijf dat dan op en zoek uit welke belastingvoordelen je kunt hebben als kleine ondernemer.

Kosten

Nu je de eerste bouwstenen allemaal gevuld hebt kun je nu eenvoudig berekenen wat de kosten zijn van alle bovenstaande bouwstenen. Als ondernemer heb je jaarlijkse vaste kosten en variabele kosten.

Bij kosten kun je denken aan:

  • hosting website
  • abonnement mobiele telefoon
  • aanschaf laptop
  • marketingkosten
  • advertentiekosten
  • kosten voor webinars
  • inhuren van hulptroepen
  • etc.

Als je alle bouwstenen ingevuld hebt is je ondernemingsplan klaar, en dat op één duidelijk en overzichtelijke A4! Dit template kun je elk jaar updaten, zodat je elk jaar een actueel ondernemingsplan hebt.